5 tajników odpalenia diesla na mrozie

Wielu operatorów maszyn budowlanych ma problemy z uruchomieniem silnika szczególnie po mroźnej nocy oraz jeśli maszyna stoi ,,pod chmurką” a akumulator ma kilka lat. W tej sytuacji o tym, czy uda nam się odpalić silnik, decyduje pierwsze kilkadziesiąt sekund. Jeśli w tym czasie nie uda się silnika uruchomić, to pozostaje ,,zaciąg” lub dodatkowe źródło zasilania. Jednak uruchomienie na tzw. zaciąg powinno być ostatecznością. A tak naprawdę, to ten sposób, szczególnie przy nowszych maszynach, jest zdecydowanie odradzany.

Uruchomienie silnika zimą jest utrudnione z dwóch głównych przyczyn:

1) Na mrozie znacznie spada pojemność akumulatora

2) Niskie temperatury powodują mocne gęstnienie oleju co znacznie obciąża rozruch

W momencie, gdy temperatura spada do -18°C stwierdzono 5 krotnie trudniejsze uruchomienie silnika niż w temperaturze 27°C, gdy akumulator ma maksymalną moc.

Tajniki odpalania diesla w czasie mrozów:

1 Kontrolka świec żarowych

Diesla zapalamy dopiero po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych. Dopóki kontrolka świeci, dopóty świece się nagrzewają. Najpierw przekręcamy kluczyk na pozycję ON (wówczas zapalą się wszystkie kontrolki). Czekamy, aż kontrolka świec zgaśnie i przekręcamy kluczyk dalej, aby uruchomić silnik.

2 Sprzęgło i urządzenia prądożerne

Silnik zapalamy z wciśniętym sprzęgłem! Poza tym wyłączamy wszystkie urządzenia, które zużywają prąd (nawiew, radio, światła itp).

3 Gdy nie odpala za pierwszym razem…

Kręcimy silnik ok 2-3 sekundy po czym przekręcamy na zero i znów podgrzewamy świece 2-3 razy zanim kolejny raz spróbujemy zapalić silnik.

4 Zimowy olej napędowy

Pamiętajmy, aby tankować paliwo tylko na stacjach zapewniających wysoką jakość paliwa – w okresie zimowym musi to być olej napędowy nie wydzielający parafiny w niskich temperaturach – nawet do -30°C. Warto zastosować uszlachetniacz zapewniający lepszą jakość paliwa w okresie zimowym. Warto przed sezonem zimowym wymienić filtr paliwa – ułatwi to dostarczenie paliwa o większej gęstości w niskich temperaturach

5 Stan akumulatora

Przed sezonem zimowym warto odwiedzić stację kontroli pojazdów i sprawdzić stan akumulatora. Wymiana wyeksploatowanego akumulatora ułatwi nam uruchamianie silnika w okresie niskich temperatur.

6. Samostart – za i przeciw

Środki dopingujące do uruchamiania silnika takie jak samostart są skuteczne ale tylko w określonych przypadkach. Pierwszym jest sytuacja, w której akumulator jest jeszcze w stanie obrócić wałem silnika – jeżeli jest to niemożliwe operacja się nie powiedzie. Jeżeli jednak mamy dość prądu aby zakręcić, wówczas środek ten potrafi czynić cuda – szczególnie w mocno wyeksploatowanych silnikach. Nie zaleca się a czasami wręcz producent zabrania stosowania samostartu w nowych silnikach.

Tego typu preparaty składają się zwykle z mieszaniny eteru, propanu-butanu, lekkiej benzyny i dodatków smarujących dlatego należy pamiętać, aby używać ich z najwyższą ostrożnością. Środki te są skrajnie łatwopalne i wybuchowe co umożliwia ich spalanie w cylindrze już pod wpływem samego sprężania.

Samostarty są niebezpieczne dla zdrowia, bo wdychanie ich nawet w niewielkich ilościach grozi zatruciem. Opary eteru mogą eksplodować pod maską lub w układzie dolotowym, powodując znaczne spustoszenia – wystarczy, że gdziekolwiek pojawi się choćby niewielka iskra.


Samostarty są niebezpieczne dla zdrowia, bo wdychanie ich nawet w niewielkich ilościach grozi zatruciem. Opary eteru mogą eksplodować pod maską lub w układzie dolotowym, powodując znaczne spustoszenia – wystarczy, że gdziekolwiek pojawi się choćby niewielka iskra.
Ciekawostką jest, że środki do czyszczenia i nabłyszczania deski rozdzielczej w samochodach mają niemal identyczny skład co samostart – zatem powinny bez problemu wspomóc uruchomienie silnika w niskich temperaturach.

Koparki - ogłoszenia na giełdzie maszyn ciężkich: