Poradniki zakupowe - ROLNICTWO

Jak zabezpieczyć traktor na zimę?

Zima to trudny okres dla większości pojazdów. W tym czasie występuje szkodliwe działanie mrozu i wilgoci. Większość maszyn rolniczych czeka kilkumiesięczny przestój, jednak wśród nich są też takie, które pracują przez cały rok wykorzystywane w zimie między innymi do odśnieżania. Jak zatem przygotować traktor do zimy, by zarówno w mroźne dni, jak i wiosną podczas nowego sezonu uniknąć przykrych niespodzianek?

1Mycie przed zimą.

Zaczynamy od dokładnego mycia maszyny aby pozostałości po jesiennym sezonie nie uszkodziły lakieru. W trakcie mycia mamy doskonałą okazję dokonać oględzin całej maszyny i dokonać naprawy skorodowanych części. Dokładnie sprzątamy kabinę i myjemy szyby. Należy również zabezpieczyć uszczelki wazeliną a elementy smarne smarem litowym.

2Obsługa akumulatora.

Niskie temperatury niestety nie wpływają korzystnie na akumulator. Przed sezonem zimowym należy sprawdzić jego stan i dokonać niezbędnych czynności obsługowych. Poziom naładowania akumulatora jest najważniejszym punktem całej kontroli. Niski poziom naładowania kwalifikuje go do podłączenia pod prostownik. Przed tą czynnością należy zbadać poziom elektrolitu i koniecznie uzupełnić jego braki wodą destylowaną. Ważną czynnością jest też oczyszczenie klem. Jeżeli ładowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów i akumulator dość szybko rozładowuje się jest to sygnał do wymiany akumulatora. Jest to także sposobność do sprawdzenia stanu instalacji elektrycznej.

3Filtry i oleje

Kolejnym krokiem jest zadbanie o właściwe poziomy olejów i ich jakość. Ważnym czynnikiem jest zastosowanie olejów zimowych na ten okres. Wymianie podlegają wówczas również filtry oleju i paliwa tak, aby nagary i opiłki z całego sezonu nie osadziły się na dnie miski olejowej lub mostu oraz by zanieczyszczenia nie utrudniały przepływu gęstego, zimowego oleju.

4Pozostałe czynności przeglądu technicznego

Trzeba też sprawdzić stan instalacji pneumatycznej, wypuścić wodę ze zbiorników magazynujących powietrze oraz poluzować pasy klinowe. Zabezpieczyć należy także układ paliwowy. W tym celu – oprócz wymiany filtra – trzeba wymienić wkład i opróżnić zbiornik paliwa, a następnie napełnić go dodając odpowiednią ilość środka zabezpieczającego przed korozją i odpowietrzyć układ paliwowy. Po wykonaniu tych czynności warto uruchomić silnik i utrzymywać go przez chwilę na średnich obrotach, by przepłukać cały układ paliwem ze środkiem antykorozyjnym.

5Miejsce postojowe

Jeżeli są takie możliwości najlepiej zaparkować traktor pod zadaszeniem. Jeżeli natomiast nie ma takiej możliwości i musimy zaparkować pod chmurką należy pamiętać aby nie przykrywać go plandeką lub folią gdyż pod takim przykryciem gromadzi się para i duża ilość wilgoci szkodliwej nie tylko karoserii ale również źle wpływa na układ elektryczny.

Zobacz ogłoszenia: