Dane techniczne – Volvo FH.
Samochód ciężarowy przyszłości stał się jeszcze bardziej kompetentny.
Podobno dobrych koncepcji nie powinno się zmieniać. Volvo jednak stale coś zmienia. Wprowadzają nowe elementy, które zwiększają komfort, poprawiają ekonomikę paliwową i bezpieczeństwo jazdy oraz użyteczność ciężarówki w wielu zastosowaniach i zadaniach transportowych.
Warto zapoznać się z oferowanym aktywnym układem kierowniczym, tylnym zawieszeniem pneumatycznym doskonale radzącym sobie nawet w żwirowni, nowym zintegrowanym systemem informacji i rozrywki oraz całkowicie nową skrzynią biegów I-Shift wyposażoną w biegi pełzające i I-Shift Dual Clutch.

1. Aktywny układ kierowniczy Volvo.
Zwiększa siłę wspomagania nawet do 85%. Zawiera w sobie silnik elektryczny połączony z przekładnią kierowniczą, który wprowadza korektę dynamiczną (tzw. system „torque overlay”) w celu kompensacji niezamierzonych ruchów wału kierownicy lub dostarczenia dodatkowej siły wspomagającej, zależnie od sytuacji.

System doskonale wspomaga prowadzenie ciężarówki na długich, prostych odcinkach, niweluje działanie silnego, bocznego wiatru, kolein oraz poprawia sterowność po hamowaniu na powierzchniach o różnych przyczepnościach.

Przy małych prędkościach możemy spokojnie zadbać o swój kręgosłup i kierować jednym palcem nie nadwyrężając mięśni szyi ani barku.

Cofanie z pełnym ładunkiem zawsze wymagało dużo wprawy i doświadczenia – teraz z Aktywnym Układem Wspomagania można cofać z doskonałą precyzją i praktycznie bez wysiłku. Możesz cofać ponad 100 metrów bez zbaczania, gdyż stabilność utrzymywania kierunku jazdy jest doskonała.
2. Skrzynia biegów I-Shift
Sekret I-Shift tkwi w inteligencji elektronicznej jednostki sterującej, która kontroluje siłowniki pneumatyczne odpowiedzialne za wysprzęglanie i zmianę biegów. Ciągły kontakt z jednostką sterującą silnikiem zapewnia doskonałe dostosowanie prędkości obrotowej silnika.
Oprogramowanie umożliwia dostosowanie I-Shift do specyfiki zadań transportowych. Do wyboru są cztery dodatkowe pakiety oprogramowania: Long Haul (z funkcją lub bez funkcji I-See) – zapewniający oszczędność paliwa na drogach szybkiego ruchu, Distribution – zawierający inteligentne funkcje jazdy manewrowej, Instruction – przeznaczony na trudniejsze warunki drogowe oraz Heavy Duty Transport (z funkcją lub bez funkcji I-See) – optymalizujący działanie I-Shift w zestawach drogowych o masie całkowitej powyżej 85 ton.

Obecnie I-Shift – wiodąca w branży zautomatyzowana skrzynia biegów jest dostępna także z jednym lub dwoma biegami pełzającymi oraz dodatkowymi biegami wstecznymi.
Ruszanie z miejsca z pełnym obciążeniem i w dodatku pod górę a także przy grząskim podłożu to nie lada wyczyn, który często może skończyć się awarią. Skrzynia I-Shift rozwiązuje te problemy i sprawia, że jazda staje się możliwa nawet w tak ekstremalnych warunkach.
Biegi pełzające zapewniają mniejsze (szybsze) przełożenie tylnej osi co pozwala osiągać prędkość podróżną przy znacznie niższej prędkości obrotowej silnika co powoduje niższe o kilka procent zużycie paliwa. Dzięki tej technologi możliwe jest bardziej uniwersalne wykorzystanie ciągnika siodłowego – nie tylko do jazdy po drodze ale również poza nią z ciężarami o wiele większymi niż w standardzie.

3. Wnętrze kabiny.

Globetrotter wymyślony na nowo!

Łatwy w obsłudze system nawigacyjny i system zarządzania flotą. Sprawniejsza komunikacja i większe bezpieczeństwo. Wysokiej jakości dźwięk. Opracowany przez Volvo zintegrowany system informacji i rozrywki łączy ze sobą wszystkie potrzebne Ci funkcje i udostępnia je za pośrednictwem wyświetlacza dotykowego o przekątnej 7 cali.
Wystarczająca ilość miejsca nad głową w największej kabinie Globetrotter XL sprawia, że nie czujesz dyskomfortu braku przestrzeni.
Łagodnie zakrzywiona deska rozdzielcza zapewnia ergonomiczną i wygodną pozycję za kierownicą oraz bezpośredni dostęp do wszystkich przycisków, przyrządów i schowków.

Regulowane koło i kolumna kierownicy to ulga dla pleców kierowcy.
Tryb nocny pozwala na wyłączenie wszelkich zbędnych wskaźników za wyjątkiem prędkościomierza co przyczynia się do większego bezpieczeństwa podczas jazdy nocą.
I-ParkCool to zintegrowany, parkingowy schładzacz kabiny w nocy zapewnia spokojny sen a w dzień nie zwiększa zużycia paliwa.

Wszystkie funkcje pod palcami – tempomat, system audio, telefon i sterowanie wyświetlaczem znacznie ułatwiają podróż kierowcy.
Elektroniczny kluczyk z pilotem zdalnego sterowania nie tylko zamknie na odległość wszystkie drzwi, doświetli teren w nocy aby bezpiecznie wsiąść do samochodu lecz także w razie niebezpieczeństwa uruchomi syrenę alarmową.
Zakres regulacji fotela kierowcy to aż 24 cm (przód/tył) zatem nawet szofer o dużych gabarytach nie powinien odczuwać braku komfortu.

System audio zapewnia doskonały komfort odsłuchiwania i dostęp do różnego rodzaju usług mediów takich jak: Spotify, Deezer i TuneIn. W opcji dostępne radio cyfrowe DAB/DAB+ (Digital Audio Broadcasting).
Duża ilość schowków w kabinie zapewnia wygodę i komfort w dalekich podróżach.
Nowoczesne oświetlenie tworzy 13 energooszczędnych, a jednocześnie wydajnych źródeł światła tworzy niesamowitą scenerię w kabinie.

Klimatyzacja ECC jest wyposażona w czujniki jakości powietrza. Elektronicznie sterowana klimatyzacja, ze starannie zaprojektowanymi otworami nawiewu powietrza, wieloma czujnikami i filtrami, uzdatnia powietrze we wnętrzu kabiny. W efekcie mamy czyste powietrze, skuteczne odmrażanie szyb i brak przeciągów.
Dolna leżanka jest szeroka i zapewnia duży komfort. Rozbudowany panel przy leżance pozwala sterować oświetleniem wnętrza, budzikiem, ogrzewaniem i schładzaczem parkingowym, systemem audio, szybami bocznymi, wywietrznikiem dachowym oraz zamkami drzwi.

Pojemnik ze świeżą wodą o pojemności 7 litrów umieszczony został na zewnątrz kabiny.
Okno dachowe to nie tylko element naświetlający kabinę ale również wyjście bezpieczeństwa podczas zagrożenia. Jest wyposażone w roletę elektryczną i moskitierę a może być również wyposażone w elektryczny wywietrznik.
Elektrycznie sterowany hamulec postojowy obsługuje się łatwo dostępnym przełącznikiem na desce rozdzielczej. Hamulec automatycznie uruchamia się po wyłączeniu stacyjki i automatycznie zwalnia — z niewielką pomocą układu EBS — w chwili ruszania z miejsca.

Dla kinomanów kabina jest przygotowana do montażu telewizora a zatem mamy w niej: wsporniki montażowe, antenę, gniazda zasilania i antenowe, a także gniazdo AUX umożliwiające podłączenie telewizora do systemu audio.
Najwyższy poziom komfortu zapewnia zawieszenie kabiny. Zmieniona lokalizacja przekładni kierowniczej. Precyzyjnie dobrana geometria przedniego zawieszenia. Wysoce efektywne zawieszenie silnika.
Rozruch silnika jest blokowany przez alkomat, który może zostać zamontowany fabrycznie na życzenie klienta.


Gdy w trasie ogranicza Cię wysokość. Gdy nad kabiną spoczywa żuraw. Gdy droga i ładunek wymagają mocnego układu napędowego. Wtedy docenisz Volvo FH wyposażone w kabinę z obniżonym dachem.
4. Niezależne zawieszenie przednie.

Żaden inny samochód ciężarowy nie dorówna w prowadzeniu się temu modelowi Volvo. Precyzja i stabilność kierowania to zalety, które pojawiły się dzięki zastosowaniu niezależnego zawieszenia przedniego.

Prosty tor jazdy na prostej drodze. Każde z kół przednich indywidualnie absorbuje wszystkie nierówności.
Volvo FH porusza się w zakręcie jak po sznurku, można zapomnieć, że kieruje się samochodem ciężarowym.
Duża stabilność i zero niekontrolowanego kołysania. Pełna kontrola nawet przy dużych prędkościach.

5. Silnik.

Zalety:
- duży moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów
- od 420 do 540 KM w klasie EURO 6
- nowy układ wtryskowy Common Rail
- zwiększony stopień sprężania w wariantach 420 i 460
- z nowy typ turbosprężarki w wariatach 500 i 540
- VEB +. Do 510 KM mocy hamowania

6. Oświetlenie.


Doskonała widoczność dzięki silnej, głównej wiązce świetlnej pozwalające na dostrzeganie obiektów oddalonych nawet o 300 metrów.
Reflektory aktywne zmieniają swój kierunek świecenia podążając za drogą.
Statyczne światła doświetlają zakręty.

Reflektory bi-ksenonowe dają prawdziwą jasność.
Oświetlenie asekuracyjne pozwoli na bezpieczne wsiadanie do pojazdu wieczorową porą.
Charakterystyczne światła dzienne są zaprojektowane w kształcie litery V co pozwala na rozpoznanie marki nawet z dużej odległości.
7. Załadunek i wyładunek.

Elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne (ECS) podwyższa komfort jazdy i zmniejsza ryzyko uszkodzenia ładunku. ECS4 to najnowsza wersja tego układu, o jeszcze większych możliwościach, których czołowym przykładem jest Work Remote, bezprzewodowy pilot zdalnego sterowania. Dzięki niemu zawsze masz pełną kontrolę, niezależnie, czy siedzisz za kierownicą, czy chodzisz wokół pojazdu.
8. Systemy wspomagające pracę kierowcy.

Kamera narożna obserwuje martwe pole po stronie pasażera a w momencie włączenia kierunkowskazu rejestruje obraz i przekazuje na wyświetlacz kierowcy.
Hamulec stabilizacyjny zapobiega wyprzedzeniu ciągnika przez przyczepę.

Aktywny tempomat z układem ostrzegającym o niebezpieczeństwie kolizji i funkcją hamowanie awaryjnego
Układ monitorowania pasa ruchu zapobiega niekontrolowanemu zjechaniu z prawidłowego pasa ruchu.
Światła hamowania awaryjnego uruchamiają się przy ostrym hamowaniu i są widoczne jako szybkie błyski świateł STOP.

Jeżeli zachowanie kierowcy zaczyna odbiegać od normy i jest oznaką np. zmęczenia układ monitorowania reakcji kierowcy rozpoczyna swoją pracę wydając alarmujące dźwięki i wyświetlając komunikat o zalecanej przerwie.
Układ Stabilizacji Toru Jazdy (ESP) ogranicza ryzyko poślizgu i przewrócenia się zestawu drogowego.
9. MY TRUCK

Za pomocą aplikacji MyTruck otrzymujemy zdalny dostęp do swojego Volvo FH. Można oglądać odczyty wskaźników, ustawiać żądaną temperaturę, sprawdzać stan zamków drzwi i reagować na alarm.


