Jak zabezpieczyć traktor na zimę?

Zima to trudny okres dla większości pojazdów. W tym czasie występuje szkodliwe działanie mrozu i wilgoci. Większość maszyn rolniczych czeka kilkumiesięczny przestój, jednak wśród nich są też takie, które pracują przez cały rok wykorzystywane w zimie między innymi do odśnieżania. Jak zatem przygotować traktor do zimy, by zarówno w mroźne dni, jak i wiosną podczas nowego sezonu uniknąć przykrych niespodzianek?

1 Mycie przed zimą.

Zaczynamy od dokładnego mycia maszyny aby pozostałości po jesiennym sezonie nie uszkodziły lakieru. W trakcie mycia mamy doskonałą okazję dokonać oględzin całej maszyny i dokonać naprawy skorodowanych części. Dokładnie sprzątamy kabinę i myjemy szyby. Należy również zabezpieczyć uszczelki wazeliną a elementy smarne smarem litowym.

2 Obsługa akumulatora.

Niskie temperatury niestety nie wpływają korzystnie na akumulator. Przed sezonem zimowym należy sprawdzić jego stan i dokonać niezbędnych czynności obsługowych. Poziom naładowania akumulatora jest najważniejszym punktem całej kontroli. Niski poziom naładowania kwalifikuje go do podłączenia pod prostownik. Przed tą czynnością należy zbadać poziom elektrolitu i koniecznie uzupełnić jego braki wodą destylowaną. Ważną czynnością jest też oczyszczenie klem. Jeżeli ładowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów i akumulator dość szybko rozładowuje się jest to sygnał do wymiany akumulatora. Jest to także sposobność do sprawdzenia stanu instalacji elektrycznej.

3 Filtry i oleje

Kolejnym krokiem jest zadbanie o właściwe poziomy olejów i ich jakość. Ważnym czynnikiem jest zastosowanie olejów zimowych na ten okres. Wymianie podlegają wówczas również filtry oleju i paliwa tak, aby nagary i opiłki z całego sezonu nie osadziły się na dnie miski olejowej lub mostu oraz by zanieczyszczenia nie utrudniały przepływu gęstego, zimowego oleju.

4 Pozostałe czynności przeglądu technicznego

Trzeba też sprawdzić stan instalacji pneumatycznej, wypuścić wodę ze zbiorników magazynujących powietrze oraz poluzować pasy klinowe. Zabezpieczyć należy także układ paliwowy. W tym celu – oprócz wymiany filtra – trzeba wymienić wkład i opróżnić zbiornik paliwa, a następnie napełnić go dodając odpowiednią ilość środka zabezpieczającego przed korozją i odpowietrzyć układ paliwowy. Po wykonaniu tych czynności warto uruchomić silnik i utrzymywać go przez chwilę na średnich obrotach, by przepłukać cały układ paliwem ze środkiem antykorozyjnym.

5 Miejsce postojowe

Jeżeli są takie możliwości najlepiej zaparkować traktor pod zadaszeniem. Jeżeli natomiast nie ma takiej możliwości i musimy zaparkować pod chmurką należy pamiętać aby nie przykrywać go plandeką lub folią gdyż pod takim przykryciem gromadzi się para i duża ilość wilgoci szkodliwej nie tylko karoserii ale również źle wpływa na układ elektryczny.

Traktor - ogłoszenia na giełdzie maszyn ciężkich: