Normy emisji spalin dla pojazdów rolniczych
Normy spalin zostają wprowadzane w celu ograniczenia zanieczyszczeń wynikających z emisji cząstek stałych z silnika.
Najnowsze obowiązujące normy zostały wprowadzone w październiku 2014 r. Do 2018 r. mają zostać zaostrzone – pojawi się norma Stage V, która mogłaby zacząć obowiązywać w krajach Unii Europejskiej między 2019 a 2021 rokiem.
Jest to sygnał dla producentów maszyn rolniczych do rozpoczęcia prac przystosowania produkowanych pojazdów do nowych wymogów dotyczących emisji spalin.
Według wielu opinii, nowe regulacje trudno nazwać inaczej niż
kolejnym ciosem uderzającym pośrednio w producentów ciągników i maszyn
rolniczych, a finalnie w rolników, którzy kupując nowy sprzęt muszą
płacić za niego coraz więcej.
Związane jest to z dozbrajaniem maszyn w skomplikowane systemy i urządzenia do oczyszczania spalin, takie jak:
1 System EGR
polegającym na wtłoczeniu części spalin wydechowych z powrotem do kolektora dolotowego,
2 Katalizator DOC
powoduje utlenianie niektórych gazów w drodze reakcji chemicznej,
3 Filtr cząstek stałych DPF
wychwytuje sadze w drodze procesu mechanicznego
4 System selektywnej redukcji katalitycznej SCR
wstrzykującym wprost do układu wydechowego 32,5-procentowy roztwór mocznika AdBlue
5 Katalizator oczyszczającym CUC
zapobiega wypływowi amoniaku ze strefy reakcji
Nowe, bardziej „ekologiczne” jednostki napędowe są coraz bardziej skomplikowane, wyposażane są w bardzo precyzyjne, wrażliwe na jakość paliwa układy wtryskowe, skomplikowane turbosprężarki i układy sterowania elektronicznego. Do tego dochodzi jeszcze zmniejszanie pojemności skokowych przy jednoczesnym zwiększaniu mocy, co nie wróży zbyt dobrze ich żywotności.
Norma Stage V
Przede wszystkim konieczność ograniczenia emisji cząstek stałych z
poziomu 0,025 g/kWh przewidzianego dla normy Stage IV do ilości 0,015
g/kWh. Te wymagania objęłyby pojazdy z silnikami z przedziału mocy od 25
do 750 KM. Nowe przepisy w ramach normy Stage V ograniczyłyby również
wielkość emitowanych wodorotlenków HC i tlenków azotu NOx, ale tylko w
ciągnikach o mocy do 50 KM. Ponadto, pojawiają się propozycje
wprowadzenia nowych klas podziału silników oraz sposobu ich
wykorzystania.



