Opony do maszyn rolniczych

Opony do maszyn rolniczych to niemała inwestycja. Jeśli chodzi o opony rolnicze to inwestycja na lata. Warto więc zdecydować mądrze i nie ulegać pozornym oszczędnościom.

Na co zwrócić uwagę przed zakupem opon?

  • właściwy rozmiar i typ zalecany przez producenta maszyny
  • zakup opon zgodnych z ich zastosowaniem
  • klasa opon – ekonomiczna, średnia lub wyższa
  • trakcja, czyli zdolność przenoszenia mocy silnika na poruszanie maszyny i unikanie buksowania
  • wpływ trakcji na zużycie paliwa
  • zdolność opony do samooczyszczania
  • ugniatanie gleby
  • wzór bieżnika dopasowany do rodzaju wykonywanych prac
  • w przypadku opon używanych ich stan i procent zużycia
  • cena jako element składowy całej oferty

Opony radialne, czy może diagonalne?

Opony radialne a diagonalne

Cechy opon radialnych:

  • posiadają jedną warstwę osnowy – osnowa to rodzaj tkaniny z nici tekstylnych lub stalowych – w przypadku opon rolniczych są to przeważnie nici nylonowe. Osnowa odpowiada za przenoszenie obciążeń i utrzymanie kształtu opony.
  • mogą pracować na niższym ciśnieniu
  • zapewniają lepszą przyczepność
  • zapewniają mniejszy opór toczenia a co za tym idzie mniejsze zużycie paliwa
  • trwalsze i wolniej się zużywają
  • posiadają lepsze parametry jezdne
  • wyższa cena

Cechy opon diagonalnych:

  • większa odporność na uszkodzenia mechaniczne
  • wielowarstwowa budowa osnowy, której włókna kordu są ustawione pod kątem ostrym – od 30 do 40 stopni, w stosunku do drutówki we wnętrzu brzegów opony
  • praca na wysokim ciśnieniu

Oznaczenia na oponach

Obok nazwy producenta i modelu opony znajdziemy ciąg cyfr przedzielonych kilkoma literami. W przypadku nowych opon radialnych najczęściej spotkamy się z oznaczeniem metrycznym, np: 420/85R28 (dawne 16.9 R28). Pierwsza liczba oznacza szerokość (przybliżoną) przekroju opony: 420 mm. Kolejna liczba informuje o profilu opony. Do wartości 70 lub mniejszej przyjmuje się, że opona jest niskoprofilowa, a przy większych wartościach powyżej 80 mamy opony wysokoprofilowe. Litera R oznacza, że dana opona ma budowę radialną, zaś 28 to średnica osadzenia na feldze podana w calach.

Obok oznaczenia dotyczącego wymiarów opony znajdziemy informacje o indeksie nośności np. 139D. Dodatkowo często podawana jest jako opcja większej prędkości (np.E) pod warunkiem zmniejszenia obciążenia (niższy indeks nośności).

Dalej w okręgu powinien znajdować się indeks nośności przy większych prędkościach, oraz informacja o tym, czy jest to opona dętkowa („TT” od „Tube Type”), czy bezdętkowa („TL” od „Tubeless”). Oczywiście na oponie znajdziemy o wiele więcej informacji takich jak kierunek obrotu, numer homologacji, ciśnienie osadzenia na feldze, czy miejsce i data produkcji.