Przyczepy rolnicze i ich rodzaje.

Ciężko prowadzić produkcję rolną bez wykorzystania maszyn służących do transportu. Tego typu sprzęt jest niezbędny zarówno w hodowli zwierząt jak i uprawie zbóż. Początki sięgają transportu z zastosowaniem wozów konnych zwanych furmankami (potocznie furami) a skończywszy na najnowocześniejszych przyczepach ciągnikowych o wysokiej ładowności i pozwalających na transport z dużą prędkością.

Fura stanowiła główny środek transportu w gospodarstwach rolnych do końca lat 50-tych XX wieku i zrobiona była w całości z drewna – jedynie koła (wykonane również z drewna) okute były metalowym płaskownikiem. Z czasem traktor rolniczy zastąpił konia na miejscu pociągowym. Nie określona bliżej była ładowność furmanki a wraz z zanikiem małych gospodarstw wozy konne również spotkały się ze schyłkiem swojej bytności.

W dzisiejszym czasie pojazdy do zaprzęgu konnego przechodzą do lamusa – widoczne są bardzo sporadycznie i wykorzystywane często w celach rekreacyjnych.

Obecnie występuje natomiast duże zapotrzebowanie na solidne, nowoczesne przyczepy o dużej ładowności i wytrzymałości, które w szybki i prosty sposób potrafią się same rozładować.

Podział tego typu sprzętu ze względu na przeznaczenie:

  • wywrotka rolnicza – platforma z burtami, jedno- lub dwuosiowa, służy do przewozu płodów rolnych z pola oraz do skupu. Bardzo szczelna, musi mieć przynajmniej jedną ruchomą ścianę;
  • przyczepa do przewozu zwierząt – dzieli się na różne rodzaje i typy ze względu na przeznaczenie: przewóz świń, krów, drobiu;
  • przyczepy rolnicze do siana i słomy – ma konstrukcję platformy ze ścianami zaporowymi z przodu i z tyłu, które uniemożliwiają przesuwanie się bel;
  • przyczepa budowlana –  wytrzymała, służy do przewozu o produktów o dużym nacisku na podłoże, stąd jej alternatywna nazwa – kamieniarka;
  • przyczepa transportowa do przewozu maszyn – platforma, która służy do przewozu traktorów, kombajnów, kosiarek i innych maszyn rolniczych.

Najpopularniejsze przyczepy rolnicze to wywrotki, wśród których istniej podział na jedno, dwu i trzyosiowe. Do najczęściej spotykanych zaliczamy te z funkcją rozładunku na 3 strony. Przyczepy jednoosiowe i trzyosiowe są bardzo proste w manewrowaniu w odróżnieniu od dwuosiowych które łamią się przy cofaniu podwójnie. Mankamentem przyczep jednoosiowych jest ich stosunkowo niewielka ładowność zazwyczaj nie przekraczająca 5t. Duże gospodarstwa zaopatrują się najczęściej w przyczepy o większej ładowności – nawet dochodzącej do kilkunastu ton.

Coraz większego znaczenia po analizie kosztowej w gospodarstwie nabierają przyczepy samozbierające w dużym stopniu skracające czas i pracochłonność przy zbiorach pasz z pól. Natomiast przyczepa asenizacyjna jak również przyczepa do przewozu żywego inwentarza to niezbędnik w gospodarstwach ukierunkowanych na hodowlę zwierząt.

Przyczepa - ogłoszenia na giełdzie maszyn ciężkich: