Który wózek widłowy wybrać?

Wózki widłowe są jednym z najczęściej wykorzystywanych pojazdów w budownictwie, rolnictwie, gospodarce magazynowej. Niezależnie od tego, czy konieczne jest przenoszenie ciężkich ładunków w magazynie, czy na budowie, wózki widłowe mogą bezpiecznie podnosić i przewozić przedmioty, których ludzie nie byliby w stanie unieść, czyniąc je niezbędnymi w każdym miejscu pracy.

Ponieważ istnieje wiele typów i modeli tych maszyn wybór wózka widłowego może być trudny, dlatego warto zapoznać się z ofertą na rynku i dostosować typ tego sprzętu do własnych potrzeb przed podjęciem jakichkolwiek decyzji zakupowych.

Najpopularniejsze typy wózków widłowych na rynku to:

  • Wózki widłowe magazynowe tradycyjne
  • Wózki systemowe dwustronne i trójstronne
  • Wózki systemowe ze stałą i ruchomą kabiną
  • Wózki widłowe z przeciwwagą
  • Wózki widłowe teleskopowe
  • Wózki widłowe przemysłowe
  • Wózki widłowe terenowe
  • Wózki paletowe ręczne
  • Wózki podnośnikowe
  • Wózki widłowe podwieszane

Wózki widłowe magazynowe tradycyjne

Tradycyjny wózek widłowy

Wózek widłowy magazynowy służy do sprawnego przeładunku towarów w magazynie. Obszary operacyjne tego pojazdu mogą być różne np. transport towarów z miejsc załadunku na regały magazynowe, ze stref produkcji do magazynów.

Wózki systemowe 2-stronne i 3-stronne

Urządzenia te znajdują zastosowanie przy pracy w wąskich korytarzach (od 1,5 do 1,8 metra) a ich wysokość robocza sięga nawet 14 metrów. Takie cechy pozwalają na znaczną oszczędność powierzchni magazynowej. Stosowanie ich zmusza jednak to zachowania wysokiej dokładności w poziomowaniu posadzki po której się przemieszczają. Prowadzone są za pomocą specjalnych profili montowanych po obu stronach korytarza bądź za pomocą przewodu lub lasera.

Dużym plusem jest brak konieczności obracania się całego wózka w korytarzu – głowica z widłami wykonuje ruchy rozładunku i załadunku.

Są to urządzenia, których główne zadanie to praca w korytarzach magazynowych. W innych miejscach niestety wózki te nie spisują się ze względu na zbyt wolną pracę i potrzebę wsparcia dodatkowych urządzeń. Do pomocy służą w takim wypadku wózki bądź przenośniki dostarczające towar na początek korytarza.

Wózek systemowy dwustronny

W wózkach systemowych dwustronnych zastosowane są widły teleskopowe i co ważne zamontowane są na platformie podnoszącej. W odróżnieniu od wózków systemowych trójstronnych brak w tym przypadku możliwości składowania palet z towarem na podłodze ani z przodu korytarza. Mogą za to pracować w węższym korytarzu wykonując większą liczbę cykli.

Wózek systemowy trójstronny

W wózkach systemowych trójstronnych występuje funkcja obrotu głowicy wideł wokół własnej osi. Daje to możliwość rozładowywania i załadowywania towaru z każdej strony korytarza (także z przodu) oraz bezpośrednio na podłodze magazynowej.

Wózki systemowe ze stałą i ruchomą kabiną.

Wózki systemowe możemy jeszcze podzielić ze względu na miejsce zamocowania kabiny operatora na takie ze stałą lub ruchomą kabiną. W pierwszym przypadku kabina jest zamocowana do korpusu pojazdu natomiast w drugim kabina wraz z operatorem podnosi się razem z widłami, co umożliwia wykonywanie operacji zarówno obsługi palet jak i kompletacji zamówień.

Wózki widłowe z przeciwwagą

Wózek widłowy z przeciwwagą to popularny podnośnik z widłami z przodu i ciężarem z tyłu pojazdu, aby zrównoważyć ciężar ładunku. Wózki widłowe z przeciwwagą nie mają wysuwanych ramion, co daje im możliwość bezpośredniego przemieszczania się do ładunku. Istnieje kilka różnych rodzajów wózków widłowych z przeciwwagą. Wariant 3-kołowy jest idealny w sytuacjach wymagających od operatora skrętu i manewrowania w kółko. Wózek widłowy z przeciwwagą umożliwia operatorom łatwe wsiadanie i wysiadanie między ładunkami. Popularni producenci to Mitsubishi, Toyota i Crown.

Wózki teleskopowe

Wózki teleskopowe posiadają wysuwany wysięgnik i ramię tworząc w ten sposób kombinację dźwigu i wózka widłowego. Powszechne zastosowanie sprzęt ten znalazł w rolnictwie, budownictwie i w miejscach przeładunku kontenerów transportowych. Wysokość podnoszenia towarów sięga nawet 18 metrów o masie do 35 ton.

Wózki widłowe przemysłowe

Wózek przemysłowy

Wózki widłowe przemysłowe łączą w sobie zalety wózków widłowych magazynowych i wózków teleskopowych. Zapewniają dostęp do miejsc niewygodnych i podnoszą znacznie większe masy niż tradycyjne wózki magazynowe.


Wózki widłowe terenowe

Wózek widłowy terenowy

Terenowe wózki widłowe zostały zaprojektowane do pracy na zewnątrz w szczególności na nierównych powierzchniach. Maszyny te zostały wyposażone w solidne opony pneumatyczne, co umożliwia przemieszczanie się nawet po kamienistych podłożach. Opony te mają znacznie większe wymiary co umożliwia poruszanie się z większą prędkością. Istnieje również możliwość zakupu modelu z napędem na wszystkie 4 koła. Znakomicie radzą sobie na obszarach budowy.

Wózki paletowe ręczne

Wózki paletowe ręczne, czyli tzw. paleciaki to wciąż najpopularniejsze urządzenia stosowane w gospodarce magazynowej. Modele o nośności 2500 kg i długości wideł 1150 mm są najbardziej rozpowszechnione. Niektóre z nich posiadają nawet wagę, co pozwala od ręki uzyskać informację o masie przewożonego towaru. Istnieje możliwość zastosowania różnej długości wideł i zróżnicowanego ich rozstawu w zależności od rodzaju transportowanych palet. Występują również paleciaki niskoprofilowe do palet o obniżonej wysokości, półelektryczne i elektryczne. Dla ułatwienia przemieszczania wózka z towarem na wyposażeniu znajduje się system ułatwionego ruszania Easy Start/Stop.

Wózki podnośnikowe


Wózki podnośnikowe to najlepszy sprzęt jeżeli chodzi o pobieranie i odkładanie towaru. Posiadają maksymalną zdolność przeładunkową, gdyż zostały stworzone aby składować towar do maksymalnej wysokości 5350mm i mają bardzo długi okres eksploatacji.

Większość z nich posiada wydajny silnik hydrauliczny, który uruchamiany jednym przyciskiem z łatwością podnosi i opuszcza paletę z towarem. Sterowanie odbywa się za pomocą dyszla (obsługa przez operatora idącego), platformą lub fotelem (operator jedzie na wózku). Występują także wózki podwójnego załadunku i z systemem ułatwiającym pracę na rampie.

Wózki widłowe podwieszane

Wózki widłowe podwieszane mają jedną główną zaletę – można je transportować w łatwy sposób na tylnej części ciężarówki. Są bardzo praktyczne i funkcjonalne, zawsze są w zasięgu ręki, gdy są potrzebne. Kierowca ciężarówki pracuje dzięki nim sprawnie i bardziej funkcjonalnie – potrafi obsłużyć klientów, którzy nie posiadają w swoich magazynach żadnego wózka widłowego. Kompaktowe rozmiary w żaden sposób nie pomniejszają ich funkcjonalności.

Wózek - ogłoszenia na giełdzie maszyn ciężkich: