Jaki używany ciągnik rolniczy dużej mocy kupić?

Ciągniki dużej mocy a mówimy tutaj o takich z poziomu mocy około 200 KM to maszyny bardzo chętnie kupowane przez właścicieli dużych gospodarstw, nierzadko ich powierzchnie sięgają kilkuset hektarów. Są dość ciężkie, ale ciągle jeszcze na tyle kompaktowe, aby sprostać różnorodnym zadaniom w dużym gospodarstwie.

Używane ciągniki dużej mocy powinny posiadać koniecznie silnik 6 cylindrowy o dużej mocy ponad 200 KM. Charakterystyczna jest również duża masa takiego sprzętu oraz duży udźwig. Przydatne jest również dobre wyposażenie. Jakie marki i modele używanych ciągników dużej mocy oferuje rynek?

Nowe maszyny z tej półki niestety są bardzo drogie i niejednego rolnika wprawiają w niemoc przy podejściu do ich zakupu. Jednak rynek maszyn używanych jest mocno rozbudowany i ceny są przyswajalne, co pozwala na dokonanie zakupu takiego sprzętu.

Czy warto kupić używany ciągnik?

Ceny maszyn używanych kuszą klientów lecz warto mieć na uwadze większą awaryjność takiego sprzętu i co za tym idzie podwyższone koszty użytkowania. Dobrą metodą jest przed zakupem dokonać oględzin wraz z częściowym przeglądem podzespołów maszyny. Warto skorzystać z zakupu od sprzedawcy oferującego gwarancję rozruchową, Wówczas ryzyko znacznie się zmniejsza i jest szansa, że na już na wstępie unikniemy niespodziewanych wydatków.

Które marki i modele ciągników dużej mocy warto kupić?

Przyglądamy się wybranym modelom ciągników z zakresu mocy 170-200 KM.

John Deere 6175R

Debiut pod koniec 2014 roku, tzw, dużej szóstki, co oznacza, że konstrukcja oparta jest na dużej ramie dającej rozstaw osi 2,8m. Jest to maszyna duża i ciężka – masa własna 8200 kg. Na wyposażeniu jest 6 cylindrowy silnik o pojemności 6,8 litra oferujący moc 175KM z czego przy załączonym systemie IPM podbija moc nawet do 215KM. Technologia silnika pozwala na osiągnięcie normy spalin Tier 4. Aby można było tego dokonać, do katalizatora, filtra cząstek stałych DPF oraz układu recyrkulacji spalin dodano układ SCR. Pakiet ten znacznie ogranicza emisję toksyn i w przypadku konkurencji bywa, że ta sama norma spalin jest już osiągnięta bez zastosowania DPF.

Zaletą tego ciągnika jest bardzo wysoki komfort pracy operatora, 4 słupkowa kabina oferuje bardzo wygodny fotel z funkcją podgrzewania i wentylacji, 40 stopniową możliwością obrotu, Te udogodnienia w połączeniu z amortyzowaną przednią osią i hydropneumatycznym, aktywnym zawieszeniem kabiny, które w przypadku konkurencji rzadko trafia do maszyn tej mocy sprawia, że operator rzadko może skupić się na pracy, Rozbudowany podłokietnik CommandArm z dużym dotykowym monitorem to centrum dowodzenia operatora. W tym miejscu znajdują się przyciski sterujące niemalże wszystkimi funkcjami. Panuje tutaj ergonomia i logika. Jakość użytych materiałów świadczy o tym, że maszyna będzie służyła przez długie lata. Ciągnik ten to maszyna klasy Premium, zatem możemy być pewni na Isobus w standardzie oraz kompatybilność z systemami rolnictwa precyzyjnego Auto Track Ready. Z takimi systemami na pokładzie wystarczy tylko podłączyć dodatkowy monitor, antenę i aktywować sygnał GPS i gotowe.

Dostępne skrzynie biegów również pozwalają na dostosowanie sprzętu do własnych potrzeb. Począwszy od tych prostych i tanich typu PowerQuad czy AutoQuad poprzez półałtomatyczną DirectDrive aż po w pełni bezstopniową AutoPowr daje możliwości konfiguracyjne na każdą kieszeń. Ciekawym rozwiązaniem wyróżnia się przekładnia DirectDrive, której funkcjonalność odpowiada skrzyni bezstopniowej pomimo mechanicznego przeniesienia napędu.

CASE IH PUMA 200

case ich puma 200

Puma 200 to mocno zmodernizowana wersja swojego poprzednika. Na wyposażeniu jest oczywiście 6 cylindrowy silnik o pojemności 6,7 litra i mocy znamionowej 200KM. System zarządzania mocą podbija tę wartość do 225KM. Normy emisji spalin to oczywiście Tier 4 – bez filtra DPF.

Przekładnie w Pumie 200 to automatyczna Powershift (FPS) lub skrzynia bezstopniowa CVT (model Puma CVX). Obie jednostki przeszły znaczne modernizacje. Pierwsza posiada obecnie regulację dynamiki procesu zmiany kierunku jazdy co wiąże się z wciśnięciem odpowiedniego przycisku na panelu sterującym umieszczonym w podłokietniku. Czułość rewersu regulowana jest trzystopniowo. CVT otrzymało nowe oprogramowanie sterujące skrzynią zwiększające przede wszystkim jej czułość reakcji. Przyspieszenie ustawia się za pomocą przycisku na podłokietniku. Zwalnianie dostosowano do najczęściej wykonywanych prac. W pierwszym zakresie ciągnik zwalnia bardzo łagodnie – dotyczy to np. transportu. Drugi zakres wykorzystywany w polu powoduje, że ciągnik wyhamowuje szybciej. Trzeci zakres może być wykorzystywany do pracy z ładowaczem czołowym, gdzie zmiana prędkości jazdy jest najbardziej dynamiczna. Puma CVX z przekładnią bezstopniową posiada układ zarządzania mocą silnika z chwilowym przyrostem mocy również podczas jazdy na biegu wstecznym. Taka funkcja może być wykorzystywana przy niektórych pracach specjalistycznych.

Nowa seria Otum posiada mocno rzucającą się w oczy kabiną. Mechaniczna amortyzacja kabiny jest w standardzie. Przednia szyba to jednoelementowy obiekt poprawiający znacznie widoczność. Do wyboru jest dostępny jeden z czterech pakietów wyposażenia kabiny. W podstawowym wariancie mamy pneumatyczny fotel Grammer i manualną klimatyzację – co daje dość znaczny komfort pracy dla operatora. Domówić można wersję ze skórzanym obiciem, automatyczną klimatyzację, automatyczną regulację podłokietnika a nawet skórzaną kierownicę, Puma jest wyposażona w technologię Isobus trzeciej generacji.

MASSEY FERGUSON 7720

Massey fergusson 7720

Maszyny serii 7700 to następcy bardzo popularnej serii 7600. Model 7720 posiada 6-cylindrowy silnik AGCO Sisu Power o pojemności 6,6 l (większe modele posiadają już silnik 7,4 l) i może pochwalić się mocą maksymalną na poziomie 200 KM (225 KM z systemem zarządzania mocą). Normy emisji spalin osiągnięto za pomocą niewielkich modyfikacji układu oczyszczania spalin bazującego w dalszym ciągu na systemie SCR połączonym z katalizatorem utleniającym DOC nie obejmującym stale filtra cząstek stałych DPF ani układu recyrkulacji spalin EGR. Zwiększona została za to dawka płynu AdBlue.

Imponować może duży rozstaw osi sięgający 3m dający stabilność w pracy z ciężkimi maszynami. Przy czym maszyn pozostaje ciągle zwrotna dzięki odpowiednim ukształtowaniu ramy i maski nie przeszkadzającym kierowaniu ciągnikiem.

W modelu 7720 mamy do wyboru przekładnie spośród dwóch rodzajów: Dyna 6 z 24 przełożeniami do przodu i 24 do tyłu oraz 6 półbiegami lub przekładni bezstopniowej Dyna VT, w której dostępny jest obecnie system zarządzania mocą zwiększający moc przy pracach transportowych powyżej 15 km/h i pracach z WOM. Ważnym aspektem staje się doposażenie ciągnika w układ zawieszenia i amortyzacji przedniej osi. Są to dwa siłowniki amortyzujące umieszczone pod kątem do osi pozwalając tym samym na zwiększenie zakresu oscylacji i skoku amortyzacji wiążącego się bezpośrednio z komfortem pracy maszyną. Mówiąc o komforcie należy wspomnieć o możliwości wyboru jednego z trzech wariantów: Essential, Efficient i Exclusive. Dostępne są także dwa typy amortyzacji: standardowy mechaniczny i nowy: aktywny, który wykorzystuje tuleje metalowo-gumowe oraz sprężyny wraz z amortyzatorami. Istnieje możliwość doposażenia ciągnika w systemy tematyczne dla rolnictwa precyzyjnego pozwalające m.in, na automatyczne prowadzenie maszyny. Dostępny jest także standard Isobus.

CLAAS ARION 650

Claas arion 650

Najmocniejszy z serii Arion 600 – model 650. Wersja mocno przetestowana i sprawdzona. Silnik o pojemności 6,8 l i mocy maksymalnej 184KM to jednostka 6-cylindrowa. Wysoki moment obrotowy już przy niskich obrotach pozwala optymalnie gospodarować paliwem. Powodem takiej sytuacji jest zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek (VGT). Norma emisji spalin Stage IIIB, której sprostał ten model osiągnięto dzięki technologii EGR połączonej z filtrem cząstek stałych DFP.

Najmocniejszy z serii Arion 600 – model 650. Wersja mocno przetestowana i sprawdzona. Silnik o pojemności 6,8 l i mocy maksymalnej 184KM to jednostka 6-cylindrowa. Wysoki moment obrotowy już przy niskich obrotach pozwala optymalnie gospodarować paliwem. Powodem takiej sytuacji jest zastosowanie turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek (VGT). Norma emisji spalin Stage IIIB, której sprostał ten model osiągnięto dzięki technologii EGR połączonej z filtrem cząstek stałych DFP.

Przekładnia Hexashift to podstawa w modelu Arion 650. Pozwala na korzystanie z 6 półbiegów przełączanych pod obciążeniem w każdej z 4 grup. Agresywność działania rewersu odbywać się może w 9 stopniach tak aby maszynę dopasować do charakteru aktualnie wykonywanej pracy. Gdyby jednak parametry tej skrzyni nie spełniały oczekiwań, można pokusić się o bezstopniową skrzynię Cmatic. Jest to model dość prosty w obsłudze, dysponujący trzema trybami pracy: Auto, Cmotion i tryb ręczny. Dwa pierwsze przypadki pozwalają na to, że prędkość może być sterowana przez pedał jazdy lub Cmotion (wielofunkcyjny dżojstik, znany na przykład z kombajnów Lexion), W trybie ręcznym o obrotach silnika i przełożeniach decyduje operator.

Wyposażenie Ariona to wybór pomiędzy opcją standardową CIS lub opcjonalną Cebis. Pierwsza wersja oferuje mechaniczne zawory hydrauliczne oraz prosty wyświetlacz CIS (Class Information System). Cebis to elektronicznie sterowane zawory hydrauliczne oraz terminal Cebis z 21 calowym ekranem, Wersja ta oferuje również automatykę funkcji taką jak zarządzanie czynnościami na uwrociach oraz zaawansowane systemy rolnictwa precyzyjnego. Obie wersje umożliwiają stosowanie standardu Isobus.

VALTRA T194

Valtra t194

Ten pochodzący z Finlandii ciągnik jest maszyną, którą w największym stopniu można zindywidualizować. Nie mówimy tutaj o aspektach technicznych, gdyż te w każdej wersji są bardzo bogate możliwości konfiguracji ale chodzi tutaj o stronę wizualną.

Kwestia silnika to standardowo 6-cylindrowa jednostka o mocy 195Km i pojemności 7,4 l. Jest to model AGCO SISU Power spełniający najwyższą normę spalin Tier4 osiągnięte bez zastosowania filtra cząstek stałych czy układu EGR. Zastosowano za to układ SCR oraz katalizator oksydacyjny DOC. W skład osprzętu silnika wchodzi turbosprężarka z elektronicznie sterowanym zaworem upustowym optymalizującym pracę turbiny i silnika. Producent zaleca przeglądy tego silnika w dość długich okresach bo co 600 godzin.

Do wyboru jeżeli chodzi o wyposażenie mamy trzy wersje: Active, Versu i Direct. W pierwszym przypadku na wyposażeniu jest przekładnia mechaniczna z 5-stopniowym powershiftem oraz mechanicznie obsługiwanym układem hydraulicznym. Układ ten zasila pompa wielotłoczkowa. W tej wersji podłokietnik Valtra Arm nie posiada ekranu. Kolejna wersja posiada również taką samą przekładnię jak w Active lecz wyposażona jest już w monitor oraz moduł elektrohydraulicznego sterowania układem hydraulicznym. Skrzynia może pracować w trybie automatycznym. Ciągniki w wersjach Active i Direct posiadają funkcje Hill-hold, co pozwala na zatrzymywanie i ruszanie pojazdem na wzniesieniach używając pedału hamulca i przyspieszenia. Wersja Direct wypuszczona jako najbogatsza posiada pełen pakiet modułów podłokietnika Valtra Arm – monitor, elektrohydrauliczną kontrolę układu hydraulicznego, system zarządzania na uwrociach

Najbogatsza wersja Direct została wyposażona w pełen pakiet modułów podłokietnika Valtra Arm (m.in. monitor, elektrohydrauliczna kontrola układu hydraulicznego, system zarządzania na uwrociach) i przede wszystkim – w przekładnię bezstopniową.

Najbogatsza wersja Direct została wyposażona w pełen pakiet modułów podłokietnika Valtra Arm (m.in. monitor, elektrohydrauliczna kontrola układu hydraulicznego, system zarządzania na uwrociach) i przede wszystkim – w przekładnię bezstopniową. Jeżeli chodzi o komfort pracy warto wspomnieć o możliwości wyposażenia Valtry w pneumatyczne zawieszenie przedniej osi, które zapewnia większy prześwit pod osią sięgający nawet 60 cm. Elementem wyposażenia jest również pokrętło regulacji szybkości reakcji skrętu kół na ruch kierownicy. Dodatkowym systemem jest także układ jazdy tyłem do przodu TwinTrac. Klimatyzowany fotel i pneumatyczne zawieszenie sprawią pracę operatora naprawdę komfortową.

NEW HOLLAND T7.225

New Holland t7 225

W propozycjach zakupu ciągnika dużej mocy nie może zabraknąć marki New Holland – niemalże najpopularniejszej obecnie w gospodarstwach rolnych. Model T7.225 posiada rozstaw osi 2,73m. Moc znamionowa to 180KM. Spełnienie norm emisji Tier 4 Final zapewnia układ SCR drugiej generacji z katalizatorem utleniającym DOC oraz katalizatorem CUC rozbijającym pozostałe resztki amoniaku wychwyconego przez komorę SCR. Oceniając wygląd zewnętrzny wyróżniającym elementem jest smukła, dynamiczna linia nowej maski oraz pakiet świateł LED. Jeżeli chodzi o lampy LED mogą się one również znaleźć w zestawie oświetlenia roboczego – nawet do 16 lamp. Lampy LED zapewniają doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach i posiadają zasięg do 5 razy większy niż standardowe lampy. Do wyboru są dwie przekładnie – Power Command typu full powershift oraz bezstopniowa Auto Command.

Z nowoczesnych rozwiązań New Holland może być wyposażony w układ zarządzania pracą na uwrociach Headland Turn Sequencer II. System sterowany za pomocą ekranu IntelliView IV umożliwia tworzenie złożonych skrętów rejestrując je na żywo lub tworząc je poprzez wybór działań z menu. Operator ma możliwość programowania i edytowania wszystkich opcji – od wyboru prędkości docelowej przekładni Auto Command na wyłączaniu w danym momencie widoku z kamery narzędzia kończąc. Przydatnym w nowoczesnych gospodarstwach systemem jest Isobus klasy III przejmujący kontrolę nad ciągnikiem przez kompatybilną maszynę taką jak na przykład prasę. Taka kontrola pozwala na regulowanie prędkości jazdy, zatrzymanie ciągnika.

Operator do wyboru ma opcję 3 modeli foteli, amortyzowaną przednią oś czy kabinę co wpłynąć może na wygodę i komfort jego pracy. Możliwa jest praca z ładowaczem czołowym. Producent udostępnia w opcji ładowacz o szerszej ramie zapewniający większą widoczność i stabilność.

DEUTZ FAHR 6190 CSCHIFT

deutz fahr 6190

Ciągnik pochodzący z włoskiej grupy SDF posiadający 184 konny silnik jest napędzany 6-cylindrową jednostką o pojemności 6.0 litra. Do porównania możemy wziąć wersję modelu 6190 z przekładnią CSchift posiadającą więcej przełożeń oraz inny sposób ich przełączania. Nowa przekładnia oferuje 40 biegów do przodu i do tyłu. Bardziej komfortowa jest zmiana biegów za pomocą ergonomicznego joysticka – aby przełączyć 4 półbiegi wystarczy popchnąć yojstick do przodu. Główne biegi zmieniane są za pomocą przycisku. Występuje tu również system automatycznej zmiany półbiegów w danej grupie. W trybie APS półbiegi są dobierane przez komputer zależnie od bieżącej prędkości jazdy, obciążenia układu napędowego i prędkości obrotowej silnika. Operator ma również dostęp do biegów pełzających, które można załączyć osobną dźwignią. Prędkości jakie można osiągnąć zawierają się pomiędzy 0,35-2,91 km/h .

Zaletą ciągnika Deutz-Fahr6190 CShift jest również wydajna hydraulika już w standardzie wyposażona w pompę Load Sensing o wydajności 120 l/min, która oferuje funkcję regulacji wydajności i czasu przepływów. Dodatkowo możemy nasz ciągnik wyposażyć w szereg opcji poprawiających komfort użytkowania, takich jak: hydro-pneumatyczne zawieszenie przedniej osi, mechaniczną lub pneumatyczną amortyzację kabiny czy też np. iMonitor z systemem audio i kamerą.

Ciągnik - ogłoszenia na giełdzie maszyn ciężkich: